59 / 100
vibram layer

زیره ویبرام چیست؟

جمله (پا قلب دوم ماست) عبارتی پرتکرار و بیش از حد آشناست که بر خلاف اغلب شعارهای الکی توسط پزشکان و متخصصان فعال در این زمینه نیز به اثبات رسیده است. با توجه به چنین مسئله‌ای اهمیت قائل شدن برای کفش‌ها که ساعات زیادی قلب دوم ما را به آغوش می‌کشند؛ بسیار ضروری خواهد بود. کفش‌ها متناسب با موقعیت‌ها و فعالیت‌های مختلف به کمک علوم مهندسی و فیزیولوژی طراحی و ساخته می‌شوند تا بدین ترتیب بتوانند در کنار حفظ سلامتی هر چه بیشتر ما به افزایش امنیت و راحتی نیز تأثیر بگذارند. در راستای آشنایی بیشتر شما با کفش‌ها و آیتم‌های مربوط به آنها قصد داریم زیره ویبرام را که در مقابل لغزش و سایش مقاوم است، در ادامه معرفی نماییم.

داستان تلخ نام گذاری زیره ویبرام

زیره ویبرام همان طور که از نام آن نیز مشخص است، نوعی زیره تخصصی برای کفش بوده که به شکل ویژه هنگام تولید کفش‌های کوهنوردی، پیاده روی، شکار و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری اینطور تصور می‌کنند که جنس این مدل از زیره‌ها، لاستیک است در صورتی که لاستیک تنها یکی از مواد تشکیل دهنده آن به حساب می‌آید. جالب و شاید کمی ناراحت کننده است که بدانید ایده طراحی و تولید این زیره از یک مرگ آغاز شده است. شخصی به نام ویتال برامانی طی حادثه‌ای دردناک شش دوست خود را به هنگام کوهنوردی از دست داد. بنابر باور این فرد علت حادثه، غیر استاندارد بودن کفش‌های کوهنوردی بود. همین مسئله در سال 1935 جرقه‌ای برای تأسیس نام تجاری veebram در ایتالیا شد. حال امروزه زیره‌های استاندارد ویبرام با همان نام تجاری به شکل عمده مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند جان کوهنوردان، شکارچیان و ورزشکاران بیشتری را در طی حوادث حفظ نمایند.

ویبرام یا رابر؟

اشاره کردیم که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این زیره از جنس لاستیک است. همین باور باعث می‌شود عده‌ای زیره ویبرام را با زیره رابر که از لاسیتک خالص تولید شده است، اشتباه بگیرند. در ساخت ویبرام تولید کنندگان تلاش می‌کنند تا با استفاده از لاستیک انعطاف پذیری، سختی و نرمی را تحت کنترل بگیرند. این مدل از خود مقاومت بالایی در مسیرهای سنگی- صخره‌ای، یخبندان و تغییرات دما نشان می‌دهند بدون اینکه با مشکلاتی مانند پوسیدگی و پوسته پوسته شدن مواجه شوند. در خصوص چکمه‌های کوهنوردی که کاملا از لاستیک یا به عبارت حرفه‌ای‌تر لاستیک ولکانیزه تولید می‌شوند، درست است که همچنان شاهد عملکرد خوب کفش در مسیرهای سنگی و یخی در کنار تغییرات دما هستیم اما فرسودگی و از کارافتادگی زود اتفاق می‌افتد.

مزایای استفاده از زیره ویبرام

در صورتی که شما یک کوهنورد، صخره نورد و یا یک شکارچی باشید حتما در مورد کفش‌های مخصوص و قابلیت‌هایی که هر یک دارند نیز اطلاعات خوبی دارید. انتخاب مناسب از میان سایر گزینه‌های حرفه‌ای که در این زمینه وجود دارند اغلب دشوار است. در ادامه سعی می‌کنیم با ذکر مزایا و ویژگی‌های این نوع از زیره‌ها، انتخاب را برایتان آسان‌تر و سریع‌تر نماییم.

عمر مفید طولانی در برابر سایش

متاسفانه یکی از مسائل گریز ناپذیر در مورد سایر کفش‌ها چه نمونه‌های حرفه‌ای و مخصوص و چه مدل‌های معمول، سایش کفی و از بین رفتن طراحی متعادل آن است. ساییده شدن کفی یا زیره باعث می‌شود تا توزیع وزن به خوبی انجام نشود و به مرور دردهای عضلانی و حتی آسیب‌های جسمی با خود به دنبال بیاورد. از سوی دیگر کفی‌های ساییده شده حوادثی مانند سر خوردن را نیز با خود به همراه خواهند داشت. کفش‌هایی با زیره ویبرام نیز از چنین مسئله‌ای در امان نیستند اما به نسبت سایر محصولات مشابه، عمر مفید طولانی‌تری دارند که به اقتصادی‌تر شدن این کفش‌های کمک می‌کند.

مقاوم در برابر رطوبت و آب

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

یکی از کابوس‌های چندش آور پوشیدن کفشی است که در اثر برخورد با آب و رطوبت، هیچ مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد و شما را با جوراب‌ها و پاهایی خیس شده تنها می‌گذارد. خیس شدن پاها درون کفش نه تنها چندش آور است که با خود مشکلاتی مانند قارچ‌های پوستی، سرمازدگی و…. را نیز همراه دارد. در مورد کفش‌هایی با این زیره می‌توانید مطمئن باشید که هیچ گاه آب به درون آن نفوذ نمی‌کند و خبری از رطوبت و بوی بد و سایر آسیب‌های آن وجود نخواهد داشت.

کشش و انعطاف پذیری

یک بار به انعطاف پذیری و کششی که به واسطه استفاده از لاستیک به عنوان یکی از مواد اولیه ساخت زیره ویبرام ایجاد می‌شود، اشاره کردیم اما خوب است مجدد آن را مورد بررسی قرار دهیم. قابلیت کشش عالی این کفی کمک می‌کند تا شما بتوانید روی سطوح لغزنده بهترین عملکرد خود را داشته باشید. در این زیره آیتمی تحت عنوان گیره تعبیه شده است. هرچه گیره به کار گرفته شده عمیق‌تر باشد شما از کشش بیشتری بهره مند می‌شوید. به یاد داشته باشید که هنگام خرید گزینه‌ای را تهیه کنید که عمق گیره آن با نیاز شما تناسب داشته باشد.

بشور و بپوش

دو نکته شنیدنی در این بخش برای بیان وجود دارد. اول از همه اینکه طراحی زیره ویبرام به گونه‌ای است که هنگام حرکت ذرات خاک، گرد و خاک و سایر موارد این چنینی از سطح آن جدا می‌شوند. توجه به این مسئله حین طراحی و تولید باعث شده تا هم خاصیت زیره در مسافت‌های طولانی حفظ شود و هم زیره همواره تمیز باقی بماند. نکته دوم این است که شما بدون هیچ محدودیتی می‌توانید در صورت تمایل این کفش‌ها را بشویید بدون اینکه نگران خرابی و آسیب و حتی دشواری نظافت باشید.

راحتی و سلامتی

لاستیک در زیره ویبرام به راحتی هر چه بیشتر کمک کرده است. شما می‌توانید ساعت‌ها این کفش را به پا کنید اما ذره‌ای احساس درد یا فشار نداشته باشید.

چه کفش‌هایی زیره ویبرام دارند؟

استفاده اصلی زیره ویبرام برای تولید کفش‌های کوهنوردی، طبیعت گردی، شکار، رانینگ (دویدن) و پیاده روی است. در موارد بیشتر از این نوع کفی در طراحی و تولید کفش‌های مخصوص آتش نشانی، کفش‌های کار در شرایط سخت (معادن، کارگاه‌ها، صنایع ساخت و ساز) نیز استفاده می‌شود. خوب است بدانید که زیره ویبرام هم برای کفش‌های زنانه و هم مردانه در دو مدل اصلی ساق کوتاه و ساق بلند کاربرد دارد و از لغزش و سایش جلوگیری می‌کند.

کلام پایانی

زیره ویبرام محصولی ایتالیایی است که امنیت و سلامت هر چه بیشتر افراد به هنگام کوهنوردی، طبیعت گردی، صخره نوردی و… را تضمین می‌نماید. یکی از مواد اولیه اصلی به کار رفته در این زیره که وظیفه ایجاد انعطاف و راحتی را برعهده دارد؛ لاستیک است. مقاومت در برابر لغزش و سایش، عمر مفید طولانی، ضد آب قوی، راحتی، قابلیت شست و شو و مناسب بودن آن برای خانم‌ها و آقایان از جمله ویژگی‌های مثبت این نوع زیره به حساب می‌آیند. تنوع موارد کاربرد ویبرام و مدل‌های قابل تولید آن بسیار زیاد است که شما می‌توانید از میان آنها مناسب‌ترین نوع را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *